Koninginnedag - Reisverslag uit Obama, Japan van Erik Ensing - WaarBenJij.nu Koninginnedag - Reisverslag uit Obama, Japan van Erik Ensing - WaarBenJij.nu

Koninginnedag

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Erik

05 Mei 2006 | Japan, Obama

Hallo mensen!
zoals jullie hebben gelezen bij mijn vorige bericht, had ik een uitnodiging gekregen van het Nederlands Consulaat in Kobe voor een receptie op Koninginnedag (eigenlijk op de 28ste, maar wat maakt 't uit). eerst voelde ik er niets voor, want ja, ik ken daar niemand, en zo'n receptie is waarschijnlijk toch aardig saai.
maar, na aardig wat gepraat met m'n moeder, en Maaike (m'n oudste zus die een aantal degelijke recepties heeft meegmaakt), wou ik toch gaan. eerst had ik het idee dat ik maar gewoon in een hotel zou gaan zitten in Kobe, en dan een dagje zou nemen om te gaan sightsee-en, maar AFS vond dat geen goed idee.
dus ik was een beetje bang dat ik helemaal geen toestemming zou krijgen, maar wat AFS toen deed, was mij in twee gastgezinnen zetten voor het weekend, waardoor ik EN gewoon gratis daar kon overnachten, EN dat ik tijdens het weekend door Kobe en Kyoto zou worden rondgeleid. dus dat was een zeer goed idee van AFS.

dus... op vrijdag de 28ste vertrok ik vanaf Isahaya (da's de dichstbijzijnde stad met een station) met de Shinkansen (da's die zeer snelle trein) naar Kobe.
ok, eigenlijk was het met een gewone expresstrein van Isahaya naar Hakata (da's in Fukuoka), en van Hakata met de Shinkansen naar Kobe. maar het was in elk geval cool, want niet alleen stoppen ze ook echt op de exacte plaats waar ze horen te stoppen, ze zien er ook nog gaaf uit.

na ja. naar een reis van een kleine... wat? 5 uur ofzo, (2 uur Isahaya-Hakata, 3 uur Hakata-Kobe)kwam ik dan aan in Kobe, en werd opgevangen door ene Ohtsuki-san, die erg aardig was, en me eerst meesleepte naar een museum waarin allerlei oude tekeningen uit de Edo periode (da's de tijd waarin Tokyo nog Edo heette, van voor 1800zoveel) waren verzameld die voornamelijk in bezit van buitenlanders waren geweest.
daarnaast hadden ze ook nog een kleine stukje over de Nederlanders in Kobe, waaronder een grappig Oud-Nederlands - Japans woordenboek.

en toen was het tijd voor de receptie. de receptie was in een zaal in het Kobe Sheraton Hotel, erg sjiek allemaal. het was wel mooi opgezet. aan de ene kant van de zaal stond een soort van powerpoint opstelling die allemaal foto's van Nederland liet zien, waaronder een aantal van Alkmaar, en aan de andere kant stond een podium met een schets van Beatrix, de Nederlandse vlag, en een wapenschild. ik weet niet of het de nationale was, of die van de Oranje's, want ik ben er niet dichtbij genoeg gekomen om goed te kunnen kijken.
in een hoekje stond een klein draaiorgeltje, waaraan je vrij kon zwengelen, en naarmate er meer bier doorheenging, werd het deuntje steeds sneller en onregelmatiger.
en in 't middel stond een buffet met een saart van haag van oranje bloemen daar in 't midden van, en allerlei andere constructies van oranje bloemen rond de zaal.
het feest begon met een aantal toespraken, 't Wilhelmus, proosten op Beatrix, enz. enz.
pas toen ze 't eten neerzetten werd het echt leuk, want ze hadden bitterballen! eindelijk!
na 8 maanden smaken ze nog steeds verdomd goed.
en ze hadden ook haring, maar zonder uitjes. een Japanner moest erom vragen.
er waren trouwens meer Japanners er andere 'buitenlanders' in de receptie dan Nederlanders...
na verloop van tijd raakte ik vooral in gesprek met een stel waarvan de man Nederlands was, en de vrouw Japans, maar ze spraken een mengeling van Italiaans (vooral), Japans en Nederlands tegen elkaar.
de man, ene Stef, is een Italiaanse chef (hij kookt Italiaans, dus) voor een resort bedrijf. heel erg aardig. hij heeft mij zijn adres gegeven, en ik kon hem vragen als ik rondgeleid door Osaka wou worden.
en er was ook nog een student uit Amsterdam, ene Kobi. hij zag er Japans uit, maar hij was geboren in Nederland, en kon geen woord Japans verstaan (hij zat er ook nog maar een maand).
erg leuk dus, allemaal.
toen ik wegging kreeg ik een tas met een bloembol (geen tulp, daar was het te laat voor. 't was een krokus, ofzo...), een klein kaartje van Nederland, en een boek over Nederland in 't Japans.
wat vooral handig was, was dat het schoolsysteem staat uitgelegd in dat boek. ik heb de grootste moeite gehad het uit te leggen.

ok. dan kwam de zaterdag. we gingen eerst naar de langste hangbrug van de wereld. dat was wel interresant, want je kon er 'onder' lopen, op een hoogste van zo'n 47 meter, ofzo.
daarna gingen we met een bus naar een gebied met veel 'buitenlandse' huizen, waaronder een Nederlands huis, waar ze weer volledig het punt misten...
en uiteindelijk gingen we naar een park over de grote Hanshin aardbeving van 10 jaar geleden.
dat was wel indrukwekkend. ze hadden een deel van het park gelaten zoals het eruitzag na de beving. dat wil zeggen, zo goed als gezonken.

en toen moest ik me enigzins haasten om de trein nar Kyoto te halen, waar ik werd opgewacht door ene meneer Obata, die de baas is van AFS West-Japan.
op zondag werd ik door meneer Obata rond Kyoto geleid, maar ik had er maar een halve dag voor omdat ik om 13 uur weer met de Shinkansen naar huis moest.
maar ik heb wel het beroemde Gouden Paviljoen gezien. heel erg mooi, en de vijver waarin hij staat is minstens even mooi.
daarna gingen we naar een tempel met een beroemde rotstuin, en een minder bekende mostuin.
ik moet zeggen, wat de Japanners verpesten met lelijke gebouwen, maken ze weer goed met verdomd mooie tuinen.
en toen als laatste gingen we naar een van de twee grootste tempelcomplexen van Kyoto.
en Kyoto heeft veel tempels. dat komt omdat het voor een tijdje de hoofdstad is geweest, en daarna bleef het een centrum van cultuur, waardoor ook nog eens de Amerikanen het niet hadden gebombardeerd in de Tweede WO.
dit tempelcomplex had ook nog eens de hoogste pagoda van Japan. 5 verdiepingen, en 't was 4 keer afgebrand door blikseminslag.
daarnaast was er in een van de andere gebouwen een verzamling Boeddhistische beelden, maar ik mocht geen foto's maken.

en toen moest ik alweer terug met de trein. ik moet de volgende keer maar eens goed de tijd nemen om Kyoto te zien.

gelijk de dag nadat ik terugkwam (maandag) gingen we met de school tegen een berg op wandelen.
ik had er geen moeite mee, omdat ik de afgelopen weken alleen maar tegen bergen op heb lopen wandelen, maar de rest van de school dacht er anders over.
ik heb ook die dag mijn eerste zonnebrand van het jaar opgelopen, en nu is het in een klap een stuk warmer. rond de 25-26 graden alweer.
het is nu de zogenaamde 'golden week', een soort van vakantie voor de mensen die geen vakantie hadden gevierd tijdens de normale vakanties.
dus da's wel lekker, naast de gigantishe drukte op de wegen.

en dat was het weer, tot de volgende keer!

-Erik


hello people! sorry that this is a bit on the late side, but my access to a computer has been extremely limited the last two weeks.
to be honest, right now its kinda illegal aswell. but that aside.
with my last story, I said something about receiving an invitation for a Queens Day reception in Kobe from the Dutch Consulate.
at first I didnt feel like it, because I dont know anyone there, and official receptions are allways a drag, right?
well, after some hours of talking over the phone and MSN with my mother and oldest sister (who has been to a couple of official receptions), I decided I'd go anyway, because its more or less a once in a lifetime chance.

at first I thought I'd just stay over in a hotel in Kobe, and go sightseeing the day after the party (which would have been Saturday the 29th of April. Queens Day is the 30th.).
but AFS didnt like the idea of me sitting alone in some hotel, so they put me in temporary hostfamilies.
I stayed in two of them. the first one was in Kobe, for the party and sighseeing in Kobe, and the second one was in Kyoto.
the second one was the boss of AFS West-Japan, and seeing as I had a few disagreements with AFS, this was the perfect oppertunity to talk about it.
AFS aint so bad after all.

so. on Friday the 28th, I set out by Shinkansen (Bullet Train) from Isahaya, for Kobe.
ok, so it was a regular express train from Isahaya to Fukuoka's Hakata Station, but from Hakata it was the Shinkansen. and as you can see from the photo's, they look damn speedy.

after traveling about 5 hours in total, I arrived in Kobe, got picked up by the first family, and went to a museum about drawings made for foreighners from the Edo period. (the Edo period was until 1800, when Edo got its name changed into Tokyo)
and they had a small piece about the Dutch in Kobe, which included a funny Old-Dutch - Japanese dictionairy.

and then it was time for the reception.
the reception was held in the Kobe Sheraton Hotel, and the room where it was held was nicely decorated with all the nessesary Dutch stuff, including a little hand-driven street organ.
it started off with the Consul General giving a speech, and us (attempting at) singing in National Anthem.
after that, the food got served, and we were free to have fun.
and I must say, after 8 months, its really good to talk Dutch to someone else than my family.
I was quite likely the youngest in the party, but I did make some frends.
one was a Dutch Italtian chef, with a Japanese wife. they speak a mixture of Italian, Dutch, Japanese, and English to each other. the wife was learning Dutch, and the husband was learning Japanese.
and another guy, named Kobi, who was in his first month in Japan.
he was born and raised in Holland, couldnt understand a word of Japanese, but looked very Japanese.
after the party we all got a big bag with a flowerbulb (no tulips, they were out of season), a big book about Holland in Japanese (VERY usefull), and some other stuff.
very fun.

then came saturday.
we first went to the World's biggest suspension bridge, which was impressive to say the least.
next we went to a bunch of houses where the foreighn merchants used to live.
that was midly interesting.
and finally we went to the Hanshin Earthquake memorial park.
the Hanshin Earthquake was the huge earthquake that more or less leveled Kobe about 10 years ago.
they left a part of the park as it was after the quake, which is to say, more or less submerged.

then I left for Kyoto by train, and got picked up by the Boss of AFS West-Japan.

and then, on sunday I went to see Kyoto, but I sadly only had half a day, because I needed to catch my train back home aswell.
but it was very cool.
we first went to the Golden Pavilion, a temple/shrine thing thats coated in gold leaf, and stands amidst a VERY beautiful garden.
what the Japanese destroy with ugly buildings and concrete cliffsides, they make up with being EXTREMELY good landscape artists.
next we went to a rock garden, which was also very interesting to see.
what was more interesting, however, was how there was a large crowd just staring at the garden.
and finally we went to one of the two great temple complexes.
this one had the largest pagode in Japan.
it was 5 stories high, and has been burned down by lightning 4 times allready.
then I had to run to catch the Shinkansen back. when I get back to Japan, I am going to take at least a week or so to see Kyoto properly.

and on Monday we had a big walk with the school.
it was up the mountain, and because I am walking up mountains for fun during the weekends, it wasnt too tiring. but I did get this years first sunburn. but it was fun.
and right now, basically as soon as May began, the temperature has not once dropped below 20 degrees Celcius for more than a day.
its quite nice, but the rainy season is starting soon, so that will be interesting.

and this was all!

-Erik

  • 05 Mei 2006 - 07:17

    Moeders:

    Hoi Erik, leuk dit verhaal! Ik snap alleen de punt van het nederlandse huis niet, verder ben ik zo blij, dat je al zoveel gezien hebt en ook, dat mijn opmerkingen over Kyoto toch ook waar waren! Als je de kans krijgt, ga daar dan zeker nog een keer naar toe! (anders ga ik wel met je, hoor!). Liefs, mama

  • 05 Mei 2006 - 17:45

    Nicky:

    Heej erik..leuk om weer van je te horen. is al weer een tijdje geleden he.. ik heb hier een verschrikkelijke computer waarvan de spatie niet werkt... ga ze er zo wel probren tussen te stoppen.. maargoed die gebouwen daar zien dr echt super mooi uit!!!kan dr echt uren naar kijken gewoon. en die trein hahah vet modern ding.. is alles modern daar in japan?hier niet echt, maar das niet erg hahah. gaat jou jaar ook zo snel?er zijn nog maar 2 maanden over en dan ga ik alweer terug naar huis. ga wel eerst nog naar mn familie in alberta.. heb ik al heel lang niet gezien dus heb ik wel zin in. nou ik ga weer.. heel veel plezier nog!!
    liefs XxX

  • 09 Mei 2006 - 15:06

    Maaike:

    Hey broertje! haha, toch wel de moeite waard dus?? Leuke fotos! Ik ben net 10 dagen wezen wandelen in Schotland, ook erg mooi... geniet nog maar van de laatste maanden daar, en tot snel!
    liefs, Maaike

  • 29 Mei 2006 - 19:05

    Aart & Jeannette:

    Hallo wereldreiziger,
    We hebben weer veel plezier beleefd aan je laatste reisbericht en aan de foto's.
    Het doet ons deugd te lezen dat jij en de Japanse gasten de Majesteit op gepaste wijze een lang leven hebben toegezongen onder het genot van bitterballen, bier en haring met uitjes, en dat alles feestelijk opgeluisterd met de verheven klanken van een draaiorgel. Ik neem aan dat je voor deze bijzondere gelegenheid de de eerste negen coupletten van het Wilhelmus uit het hoofd had geleerd. Dat zal je nog van pas komen als je weer terug bent. Ik hoop dat de Japanse gasten veel en diep gebogen hebben voor het portret van de Majesteit. Ik heb uit de kampliteratuur begrepen dat ze iets hebben met diep buigen.

    Bovendien was deze receptie een mooie aanleiding voor nieuwe ontmoetingen en leuke excursies.
    Over jouw enthusiasme voor Japanse tuinen heb ik even moeten nadenken. Deze Japanse rotstuin is van een nogal sobere esthetiek. Ik realiseer me dat ik maar een deel van de tuin op de foto zie, maar het doet me erg denken aan het sprookje 'de nieuwe kleren van de keizer'. Ik ben meer een liefhebber van de tuin zoals je die hebt gefotograveerd op het tempelcomplex van het Gouden Paviljoen.
    Erik, we wachten met spanning op de nieuwe aflevering van je reisverhaal en wensen je namens de hele clan het beste toe.
    Aart en Jeannette

  • 29 Mei 2006 - 19:13

    Aart:

    Te snel geklikt. Beter eerst nalezen en dan pas klikken. Gefotografeerd en enthousiasme.
    Aart

  • 26 Juni 2006 - 21:08

    Oma Imca:

    Hoi Erik
    Eindelijk heb ik weer een brief van jou op de comp.gekregen. Een hele tijd kwam het niet door, zeker iets fout gedaan. Ik geniet altijd van jou epistel met natuurlijk de mooie foto,s. Wat zul je veel te vertellen hebben Erik, als je weer thuis bent. Het schiet al op hè.
    Ik verheug me wel weer op je thuiskomst.
    Lieve groetjes van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Obama

Erik
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 40633

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2005 - 19 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: