Nagoya - Reisverslag uit Obama, Japan van Erik Ensing - WaarBenJij.nu Nagoya - Reisverslag uit Obama, Japan van Erik Ensing - WaarBenJij.nu

Nagoya

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Erik

17 Juni 2006 | Japan, Obama

voor ik begin, wil ik even terugkomen op het commentaar van Aart & Jeannette.
wat jullie op de foto van de rotstuin zien, is de VOLLEDIGE tuin. afegezien van een hoekje of twee. ikzelf zag er niet zoveel in, maar ik vond het wel grappig dat er een hele groep mensen gewoon naar de tuin stond te staren.

ok. nu het eigenlijke verhaal. ik kreeg drie weken geleden, op een woensdag, opeens te horen dat ik die zaterdag (de 20ste) naar Nagoya zou vertrekken voor een week. het is een soort van uitwisseling binnen in een uitwisseling. ik zou in Nagoya ook weer in een familie gaan zitten, en daar naar school gaan, etc.
dus. ik ging die zaterdag met het vliegtuig naar Nagoya, waar ik werd opgehaald door iemand van AFS, die me dan weer naar de gastfamilie bracht. zodra ik de familie had ontmoet mocht ik al mee met de moeder naar haar wekelijkse Engelse klas, wat aardig grappig was omdat er een omatje in zit die aan paar keer in Nederland was geweest omdat haar dochter in Antwerpen woont.

op zondag gingen we eerst naar een ceramiek museum. het gebied rond het plaatsje waar ik zat, Seto (da's even buiten Nagoya), is kennelijk zeer befaamd om zijn ceramiek. zo erg zelfs, dat veel Jappanners het woord 'Setomono' gebruiken als ze het over potterij hebben (Setomono betekent 'Seto-dingen', of 'dingen uit Seto'). en Seto is kennelijk ook nog de voornaamste leverancier van Silicoonzand, het soort zand waar ze glas van maken, in Japan.
het museum was wel grappig. ze hadden een stad uit de tijd van de gouden tijd van Seto nagemaakt in een gebouw, waaronder een exactly replica voor een pottenbakkerij.
daarna zijn we naar het kasteel van Nagoya geweest, wat zeer indrukwekkend was. de toren was een van de meest vreemde die ik ooit heb gezien.
en tijdens de Tweede WO is het grootste gedeelte van het kasteel afgebrand, waaronder een keizerlijk paleis dat er ooit stond. de primaire toren, of 'Donjon' is nagebouwd, maar het paleis niet. daar zijn ze geld voor aan het inzamelen.
wat ook een leuk weetje is van het kasteel is dat op beide einden van het hoogste dak van de primaire toren, stonden twee gouden 'Dolfijnen'. althans, volgens de gids zijn het dolfijnen. volgens de gastfamilie in Obama zijn het Orka's.
na ja, in iedergeval, de dolfijnen zijn een aantal keer in de geschiedenis gesmolten en hergoten, als de heersende familie weer eens wat geld nodig had. uiteindelijk was de kwaliteit van het goud zo slecht, dat ze het beschermende raamwerk eromheen (waarschijnlijk tegen de bliksem) met veel kleinere gaatjes maakten zodat het niet opviel.


op maandag ging ik dan voor de eerste keer naar de school waar ik die week heen zou gaan.
de tijden vielen al gelijk mee. in plaats van dat de bus om 6.40 vertrekt, vertrok deze bus om 7.25. lekker extra uurtje slapen, dus.
de school was de 'Daiichi High School', en ik heb het vermoeden dat de school aardig in de technische righting is, omdat er maar ongeveer 200 meisjes op ongeveer 800 jongens waren.
ik werd de eerste dag opgewacht door ene meneer Tanaka, een Engels leraar, en Kan, die de AFS student is op die school. ik zat die week bij hem in de klas.
Kan is van Thailand, en is pas sinds maart in Japan, maar hij kan al Japans als de beste.
wat me opzicht niet verbaasd, want zijn schema tijdens de week is dat hij meer tijd in de school bieb zit, dan bij zijn klas, waar hij voornamelijk zit te studeren. ik heb gekozen om meer bij m'n klas te zitten. ik volgde die week ook zijn schema, dus ik zat de de meeste tijd in de bieb, de International Tribune te lezen, om nog een beetje bij te blijven met wat er in de wereld gebeurd. het Japanse nieuws is vooral over binnenlandse zaken.
ik had een boek meegenomen dat ik van het Nederlands consulaat had gekregen tijdens de receptie in Kobe, dat over Nederland ging in 't Japans. daar heb ik dus zeer veel lol mee gehad, omdat iedere keer als er een leraar in de bieb kwam, moest hij/zij even wat vragen over Nederland.
en 't was vooral handig op dinsdag, toen ik opeens maar even werd gefilmd voor de introductie video van die school.
drie studenten, Kan, en ik werden opeens uit de Engelse les gepikt, in de bieb gezet, en we moesten maar wat uit dat boek lezen, terwijl zij ons filmden. was wel een grappige ervaring.
wat ook nog grappig is om te vertellen, is dat als een groepje Japanse middelbare scholieren, of gewoon elke soort studenten merken dat je buitenlands bent, gaan ze onmiddelijk in conclave over hoe het beste mij in 't Engels dingen te vragen. wat dus betekent dat ik meestal al de vragen kan beantwoorden voordat ze eruit zijn hoe het te doen. maar meestal laat ik ze een kleine 5 minutes discussieren voordat ik antwoord geef, of zeg dat vragen in 't Japans ook goed is.
de rest van de schoolweek was gewoon dat ik vooral in de bieb zat, en vragen beantwoorde van nieuwsgierige leraren, en zelfs een paar biersoorten aanraadde aan een leraar.
wat trouwens ook erg grappig is, aangezien de legale leeftijd voor bier in Nederland 16 is, in Japan is het 20. dus de meeste mensen vallen zowat stijl achterover als ze dat horen.

op vrijdag was ik met de gastfamilie naar de film geweest, namelijk naar The Da Vinci Code. ik heb het boek een paar maanden terug gelezen, en ik wou de film wel zien. nou, afgezien dat het leuk was om de plaatsten die in het boek zijn beschreven in het 'echt' te zien, was de film niet veel bijzonders. dat ze de film een beetje inkorten van de boekversie kan ik inzien. maar hier hebben ze ook heel veel werkelijk veranderd. en ook nog aardig belangrijke dingen!
dus, ja. ik vond 't boek beter :P

op zaterdag gingen we naar het Toyota museum, dat erg interressant was, omdat ze eigenlijk de volledige geschiedenis van de auto beschreven, en daarmee ook precies wat iedere maker weer bijzonder maakte. heel erg interressant allemaal.

op zondag ging ik eigenlijk gelijk naar 't vliegveld, maar op 't vliegveld verkochten ze allerlei souvenirs voor 't WK, maar ze hadden Nederland niet, maar wel Zweden...
en dat was het voor de week in Nagoya!

nu, de reden waarom het zo lang duurde voordat ik dit verhaal heb kunnen neerzetten, is dat de week na Nagoya was er een groot sport festival van alle middelbare scholen in heel Japan.
dat eigenlijk betekende dat ik gedurende het hele weekend, en maandag, ongeveer 2 uur onderweg was naar elke sport (1 sport per dag, verplicht), en daar maar ongeveer een half uurtje bleef, om zo snel mogelijk weer thuis te komen. alleen op Maandag ben ik wat langer gebleven, omdat ik toen met de andere AFS'ers kon bijeenkomen, en Kyudo kon zien.

na ja. dit was het allemaal weer. geniet van de foto's!
-Erik


right. all of a sudden, about 3 weeks ago, I got to hear that I would be going to Nagoya for a week on the 20th. its a kind of exchange within an exchange.
so. that Saturday I went by plane to Nagoya, and got picked up by someone from AFS, who then brought me to the hostfamily for that week. and as soon as I had met the family, I could come along with the hostmother to her weekly English class. it was kinda fun, there was an old lady in there who has a daughter in Antwerp, and who has visited Holland a couple of times.

on sunday me 'n the hostfamily (who's name is Kano) went to a pottery museum in Seto, which is the town they live in (its just outside of Nagoya city). apperently Seto is quite famous for its pottery, and a lot of Japanese refer to pottery as 'Setomono', which means 'stuff from Seto'. also, apperently most of the scilicon sand Japan uses come from Seto quarries. thats the kind of sand they use to make glass from. the museum itself was pretty fun. they remade a few houses in the style from the golden age of Seto, along with a full replica of a pottery bakers' workshop.

from there we went to Nagoya castle, which is one of the most weird castles I have ever seen.
during the second World War, the primairy tower, or 'donjon' got burned down, along with an imperial palace that was near it. they rebuilt the tower, but not the palace. they're collecting funds for that now.
on both sides of the highest roof of the donjon stand two golden fish things. acording to the guide they are dolphins, but according to the hostfamily back in Obama they are killer whales.
whats fun to know about is that they are gold plated, and protected by some wire mesh, probably against lightning. the things were melted down a few times in the past, when the ruling family was in financial trouble, and recast when it went good again. but each time the purity of the gold decreased. so much in fact, that with the last recast, they made the holes in the wire mesh smaller, so it wasnt obvious.

Monday was the first day at school, and the times were a lot better. the bus didnt come until 7:25, instead of 6:40 in Obama. nice little extra hour of sleep, then.
while on the bus for the first time, I witnessed once again a constant in Japanese behaviour against foreighners. when they're in a group, and they notice your not from Japan, they will start a conclave about how to best talk to you in English, thus making it obvious what they are trying to say before they say it.
the highschool was the 'Daiichi Highschool', and when I arrived I was awaited by a mr.Tanaka, and Kan, the resident AFS student.
Kan is from Thailand, and he came here in March, but he is allready extremely good at Japanese.
which isnt that surprising, though, as he spends most of his time on school in the school library, studying, while I spend most of the time with my class.
but during that week I also follow his schedual, so I spent most of the time reading the International Tribune, to keep up with the news. Japanese news is mostly about local things.
I got a book from the Dutch consulate after the party in Kobe, and that book was about Holland, in Japanese. this was extremely usefull, as there was a nearly a constant stream of teachers coming in the library, and they all had questions about Holland.
and it was especially usefull on tuesday, when I got called into the library to be filmed for the schools introductionary video. they put Kan, me and a couple of other students around the book, and they had me explain things to them from it.
the rest of the week I spent mostly in the library, answering questions from teachers, and even recommending some types of Dutch beer to one of them.

on friday the hostfamily and me went to the movies, namely The Davinci Code. I read the book a couple of months ago, and I really wanted to see the movie.
but, I feel that the book is better. for one thing, the movie changes a lot of rather important things from the book. but, its nice to see what the locations in the book really look like.

on saturday, we went to the Toyota museum, which was very interesting, because they basically described how the automobile in general evolved, and what ideas had large influences on the creators.

on sunday it was basically straight to the airport. on the airport they were selling all kinds of 'souvenirs' for the WC Soccer, but they didnt have anything about Holland! they did have Sweden, but not Holland!
and that was the week in Nagoya!

now, the reason it took thing long to upload, was because the week after I came back, there was a large national sports festival between the highschools.
which ment that during the weekend, I had to go to at least 1 sports activity per day, which also meant that I would spend roughly 3 hours traveling, and about half an hour at each sport.
only on moday did I stay longer, because then I met up with the other exchange students.

and this was all! enjoy the photo's!

-erik

  • 17 Juni 2006 - 07:47

    Je Moeder:

    Jee, ik was vergeten hoe lang je bent...! Wat een leuke week heb je gehad, heerlijk voor je, dat ze je ook nog wat anders dan alleen de school hebben laten zien. We verheugen ons op je thuiskomst, nog 5 weken..
    Liefs, mama

  • 19 Juni 2006 - 18:32

    Nicky:

    Heej Eric.. wat leuk om weer wat van je te horen. Ik wist niet dat Japan zo'n mooi land was. Echt.. die foto's zijn echt super mooi! Wanneer ga jij eigenlijk weer naar huis?
    Hier gaat alles ook nog goed. Ik heb donderdag mn bal (en dus de laatste schooldag) en dan nog ongeveer 3 weekjes en dan naar huis. Geniet nog even!
    XXX

  • 20 Juni 2006 - 08:22

    Maaike:

    mooi toren! Donjon was t he? die hebben we in Nijmegen ook...;)maar toegegeven: die van Nijmegen haalt t bij lange na niet bij die op de foto!! Geniet de laatste paar weken nog maar daar! verheug me al op je thuiskomst!
    liefs, je zus

  • 26 Juni 2006 - 13:55

    Christine:

    hallo Eric,

    Mijn reactie is een beetje laat.Wij waren het weekeinde bij Ivo en Bas voor hun trouwfeest. Ik heb veel met Maaike gepraat (ook over jou), ik zie dat je een leuke tijd hebt
    en we zullen jou straks weer zien met veeeeeele vragen (we gaan het op zijn japaans doen !). Geniet nog en tot ziens in Alkmaar.
    Liefs. Christine.

    PS:
    Elise is twee weken geleden naar Australie vertrokken.

  • 30 Juni 2006 - 00:29

    Eric:

    Hey Erik, This is Eric Ensing in Canada. Thats funny. I wonder if we are related. Hey email me at ensingeric@yahoo.ca

  • 10 Juli 2006 - 19:14

    Oma Imca:

    Iedere keer zijn het weer leuke "verhalen"van jou, maar binnenkort hoor ik het uit je eigen mond. Heerlijk Erik, dat je over een paar weken terug bent. Geniet nog maar een tijdje van het mooie land met zijn mooie cultuur.
    Liefs van Oma

  • 13 Juli 2006 - 03:05

    Tim (Sendai):

    Hey Erik,
    hoe is het daar? Heel druk nu zeker? Hier wel, in de laatste weekjes! Als ik het goed heb zie ik je volgende week in Tokyo. Ben benieuwd!
    Laaterr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Obama

Erik
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 40643

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2005 - 19 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: