't is ALWEER tijd. - Reisverslag uit Obama, Japan van Erik Ensing - WaarBenJij.nu 't is ALWEER tijd. - Reisverslag uit Obama, Japan van Erik Ensing - WaarBenJij.nu

't is ALWEER tijd.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Erik

04 April 2006 | Japan, Obama

misschien moet ik wat vaker iets schrijven...
maar ja.. niets aan te doen.

voor ik begin, eerst even een ophelderingetje van het vorige bericht.
in Japan hebben alleen drie steden een China Town. deze steden zijn Nagasaki, Kobe, en Yokohama.
en, de foto's komen wat later, tegen het eind van de week, omdat het uploaden niet gaat lukken op deze oude PC.
ok. verder met het echt nuttige gedeelte.

hmm.. waar was ik gebleven... bij de marathon nog maar? da's een tijd geleden...
ok, dan verder.
op de school was er eigenlijk niet veel bijzonders gebeurd. de mensen die slaagden moesten, na de ceremonie, door de school, en via de voordeur eruit, en de hele school stond in de gang om de laatste foto's met vrienden te maken, en leraren te groeten, etc.
een aantal mensen van mijn tekenclub zijn ook geslaagd, dus daar moesten we dan weer even op de foto mee.
ik heb er wel een verdomd mooie boekenlegger, en een talismannetje aan overgehouden.

goed, daarna was de school over, en hadden we een kleine 3 weken vakantie.
mijn plan om naar Tim in Sendai te gaan ging jammergenoeg niet door, omdat hij alleen kon op precies die dagen dat ik niet kon, en vice versa.
maar ik heb me aardig vermaakt, en zal het ook nog wel doen, in de weinige dagen dat ik nog aan vakantie overheb.
op zaterdag 25 maart kwamen twee andere uitwisselings studenten aan, de maart golf.
in augustus komt er weer een golf.
deze golf bestaat uit een jongen van 17 uit Maleisie (hij blijft volhouden dat hij 18 is, maar da's volgens Maleisische rekening, en die's raar), met de zeer Maleisische naam Eugene.
daarnaast is hij eigenlijk half Chinees, en kan vloeiend Chinees spreken, en thuis spreken ze Engels.
de tweede is een Amerikaanse, met de naam Jordan.
ze is 15, wel aardig, en extreem beleefd. en ze heeft een I-pod met 4 GB aan leuke liedjes die ik mag kopieeren.
aardige mensen dus.

en dan, op dinsdag de 28ste, ging ik, met de gastfamilie, naar het Aso National Park.
Aso ligt in Kumamoto prefecture, dat net over de baai van Nagasaki prefecture ligt.
we gingen met de boot van Shimabara naar Kumamoto, en, door een of ander geluk, reisden we gelijk met 2 of 3 busladingen Koreaanse studenten.
een ervan had een oranje trui aan met Nederland erop, een overblijfsel van Hiddink, denk ik. ik kwam er ook achter dat ik niet meer volledig naar Engels kan overschakelen, ik blijf een aantal Japanese woorden erdoorheen gooien.
op naar Aso.
Aso is een nog actieve vulkaan, die in het midden van Werelds grootste vulkanische krater ligt, samen met een aantal grappige andere bergen en uitgedoofde vulkanen.
de krater van Aso is zeer gaaf, in het midden ligt een azuur-blauw meer dat konstant stoom en allerlei ongezonde dingen uitbraakt. de dag dat ik er was was de wind op de kraterrand zo sterk dat zelfs ik meerdere keren bijna over het hekje werd geblazen, en dat ik drie dagen later nog steeds zand uit m'n oren zat te scheppen.
Aso is waarschijnlijk ook het enige gebied waar de mist sneller is dan de auto's.
het ene moment reden we rustig de berg af om wat te eten, en het volgende moment zitten we midden in een zeer laag hangende regenwolk die tegen de berg op klom.
en daarmee kwam regen die aardig veel op de hoosbuien van de orkaan leek, stevige hagel, en onweer.
maar het onweer was niet ergens boven je, nee, het was net iets rechts van je.
dus dat maaktje het hele reisje het ook weer waard.

op donderdag de 30ste kwam Eugene voor een dag of 4 bij mij logeren, omdat zijn gastouders in Tokyo zaten om hun dochter te helpen verhuizen.
en gelukkig voor hem had ik net de dagen daarvoor het gebied rond het huis lopend verkend, en wist ik alle mooie plaatsen om sakura, of de kersenbloesems, te bewonderen, samen met de beste uitzichten.
jammer voor hem, alleen, lag zijn camera nog in Maleisie.
ik denk dat iedereen wel weet dat het ultieme gevoel van blijheid voor de Japanners in de vorm van het Sakura-kijken komt.
en ik moet zeggen, ze zijn verdomd goed in het mooi opzetten van de bomen.
ook nog een grappig weetje, het zijn kersenbomen, er komen bloesems aan, maar er komen geen kersen. de bloesems gaan gewoon over in bladeren. raar, he?

en dan, op zaterdag 1 april, kwam de Amerikaanse ook bij mij logeren, zodat we gezellig met z'n allen de vele festivallen konden bekijken die op de eerste en tweede van april waren.

op zaterdag zelf gingen we eerste weer naar Unzen, om de nieuwelingen die vulkaan te laten zien.
om op de berg zelf te komen, moet je met een kabelbaan gaan. dit was ook hoe ik op Aso kwam. die dag waaide het aardig, en wij waren de enige die weer naar beneden wouden.
dus, wij moesten op precies aangewezen plekken zitten, en er werd extra gewicht aangebracht, maar alsnog schommelde het ding als een dronken zeeman. zoo erg zelfs, dat de man die het karretje 'bestuurde' de radio uitzette om beter op te letten.
dus dat was ook wel weer gaaf.
toen 'savonds gingen we naar Chijiwa, een buurstad, om te genieten van hun Sakura in de nacht, samen met een soort van optocht van mannen en kinderen in Samurai dracht met fakkels, die kennelijk een soort van aanval naspeelden, omdat er ook een aantal geweren, en een kanon aan te pas kwamen.

op Zondag gingen we eerst naar op optocht door Obama kijken, die ook weer bestond uit samurai met geweren en kanonnen, maar ook vrouwen in Kimono, en de drakendansers.
maar dat werd een beetje kortgeslagen door een plotselinge hoosbui, waardoor iedereen moest gaan schuilen.
toen het weer droog was gingen we naar een thee-ceremonie kijken. dat was redelijk interresant. een van de vrouwen die dat deden (het oudste meisje op de foto), zit (of zat) op Chinzei, mijn middelbare, en herkende mij.
de vorige dag, in Chijiwa, werd ik ook nog herkend door tientallen kinderen van de basisschool van mijn gastvader.
en, die zondagavond, was er een uur lang een vuurwerkshow. de grootste in Kyushu, kennelijk.
en het was mooi. dat zeker.
op maandag gingen Eugene en Jordan weer terug naar hun gastfamilies, maar als het goed is gan we deze donderdag weer met z'n allen naar Nagasaki, zodat ik hun kan laten zien wat ik allemaal ken daar.

en dat was het weer.
de groeten allemaal!

-Erik
-EDIT: ik kreeg vandaag een brief met een hele officiele uitnodiging om naar het Nederlandse consulaat in Kobe te gaan om Koninginnedag te vieren. ik denk niet da'k het ga doen...
en nog een ander ding dat ik vergeten was om te vertellen: ik ben nog voor de vakantie met een Amerikaan die voor AFS werkt naar Sasebo gegaan. da's een stad naar 't noorden.
en daar ben ik op een cruise gegaan die door een gebeid met 202 eilanden ging. de hoogste concentratie in heel Japan.


Right. before I start, let me clear up something from the last message.
there's only 3 cities with a Chinatown in Japan. these cities are Nagasaki, Kobe, and Yokohama, so the chinese newyear is basically only celebrated there.
also, the pictures will be later, because I cant upload them on this old PC.
right then. on with the usefull parts.

where was I?
oh yeah.. the marathon.. that was a while back.
anyways, on school there wasn't anything interesting.
the only thing worth mentioning is that the people who graduated had to walk through the school, and out the front door while all the other kids and teachers stood in the hallways to be able to make some last photographs, exchange greetings, etc.
a couple of members from the art club were graduating aswell, so ofcourse we had to take a picture there. atleast I got a kickass little 'thing you put in a book to remember the page' (whatever the word is for that), and some kind of talisman. pretty cool.

after that was a nice little 3-week vacation, in which the new exchange students arrived, and I went to Mount Aso, a still active vulcano.

on saturday the 25th, the new exchange students arrived.
they're a kid from Maleisia, who 17, but insists he's 18, due to some weird Maleisian system. he has the very Maleisian name of Eugene, is pretty much half-Chinese, and next to being abel to speak Chinese fluently, they speak English in his family back home.
the other exchange student is a 15 year-old girl from America who's name is Jordan.
she's nice, but extremely polite to everyone. but she has an I-pod with about 4 GB with very good songs that I can copy.
they're both quite nice.

on tuesday the 28th, I went with my hostfamily to Mount Aso, which is in nearby Kumamoto Prefecture.
to get there, we had to cross by boat from Shimabara to Kumamoto, and by some strange fate, did we we travel with about 3 busloads of Korean students.
one of em was wearing an orange sweater with Holland on it, a left-over from the last worldcup, I guess.
on to Aso.
Aso is in fact a couple of oddly-shaped peaks, and active vulcano's, all of them inside the world's biggest vulcanic crater.
to get up to aso you have to take a cablecar up.
the crater itself is very cool. inside it is a blueish lake that is constantly spewing forth steam and various unhealthy stuff.
there was also such a heavy wind that I almost got blown over the edge a couple of times, and that I was still getting sand out of my ears for 3 days afterwards.
and on the way back down, the car got passed by a fogbank, created by a very low cloud going up the mountain. it was acompanied by heavy rain and hail, and thunder.
but the thunder wasnt somewhere above you, no, it was somewhere to the right of you.
so that made it all worthwhile.

on friday the 30th, Eugene came to stay in my house for a bit, because his hostfamily was up in Tokyo helping their daughter to move.
luckily for him, I spent most of the days before that exploring the hillsides around the house by foot, so I could lead him to the best lookout spots, and spots to watch the Sakura, because as I'm sure you all know, the ultimate feeling of happyness for the Japanese is being able to stare at some cherryblossoms.
sadly for Eugene, though, his camera was still in Maleisia.
also a fun fact: they're cherry trees, they get blossoms, but they dont get cherries. the blossoms just go over in leaves.
but the Japanese are damn good in planting the trees in a nice way.

then on saturday, the American came to join us, so we could all enjoy the many festivals that happen on the first and second of april.

on saturday itself we first went to mount Unzen, so the new ones could get their first glimpse at a vulcano, and also being able to feel like a drunk sailor because the cablecar up was being rattled by some pretty heavy winds.
at night we all went to a neighbouring town called Chijiwa, where they had some sort of parade of people dressed up in samurai outfits, and carrying torches. I think they replayed some kind of siege, because they fired guns and cannons at some spots aswell.

on sunday we first went to look at another parade through Obama, this one also had samurai with guns and connons, but also people in kimono's, and dragondancers.
but the parade got cut short due to some heavy rain.
when it was dry again, we went to witness a tea ceremony.
it was interesting, to say the least.
and at night there was a massive, hour long fireworks show. apperently its the biggest in Kyushu.
and it was beautifull.
and on monday everyone went back to their hostfamilies, to give me some peace so I could write this up.
and this was all.

-Erik

  • 04 April 2006 - 16:42

    Nicky:

    Jeeej.. het eerste berichtje komt van mij!! :) Waar een mens niet allemaal blij om kan zijn hè! Maargoed.. zo te horen heb jij het nog erg naar je zin. En als ik de foto`s bekijk ga ik me toch afvragen of ik Canada nog steeds het mooiste land van de wereld vind.. ziet er allemaal erg mooi uit daar. Hier gaat alles ook nog goed :) Ga volgende week naar Ontario voor een weekje.. naar de rest van de familie van mn gastgezin. Daar heb ik echt onwijs veel zin in. Wel leuk trouwens dat jij mensen van AFS om je heen hebt, om iets mee te doen. Ik heb hier helemaal niemand om me heen... dus doe meestal iets met de mensen van school.. is ook erg leuk!! :D Spreek je wel weer is :P
    XxX

  • 05 April 2006 - 11:09

    Maaike:

    hey broertje! wat een ASOsiaal mooie fotos (hehe)!! ben blij dat je toch wat meer van japan kan zien dan alleen de schoolbus en school... Enne; dat uniform staat je goed :)!! Ik bel je binnenkort wel weer, en als jij er dan voor zorgt dat je NIET je favo tekenfilm op tv aan t kijken bent, praten we wat meer ;)!
    liefs, je zus

  • 07 April 2006 - 18:37

    Burcu:

    HeeJ!! Wat een leuke dagen jij heb het gehaad :))Ben je blij daar, in Japan! Ik hoop het wel:))Ik vind veel interresant dat die volcano foto's jij heb hem gemaakt, eigenlijk :))
    Met mijn Nederlands, is het een beetje moeilijk te schrijven, ik hoop het duidelijk is... :))
    veel plezier daar in japan!! :)
    groetjes
    Burcu :)

  • 10 April 2006 - 20:43

    Oma Imca:

    Hoi Erik. Wat heb ik weer genoten van je mooie foto`s. Vooral die kersenbomen in bloei zijn fantastisch, gek dat er uiteindelijk geen kersen aan komen. Ze maken daar in Japan overal wel feestjes bij, prachtig in kimomo's of andere strijdkleding. Wat sta je mooi op de foto bij die vulkaan, waar het zo waait. Je zult heel wat te vertellen hebben als je weer in Holland bent, Erik Je ziet zoveel en maakt zulke leuke dingen mee. Gaat het goed met het tekenen? en verder op je "school"? en met het Japans?
    Erik, hou je taai en bedankt voor je brief met foto,s en heel veel liefs van Oma Imca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Obama

Erik
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 40649

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2005 - 19 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: