het is weer eens tijd. - Reisverslag uit Obama, Japan van Erik Ensing - WaarBenJij.nu het is weer eens tijd. - Reisverslag uit Obama, Japan van Erik Ensing - WaarBenJij.nu

het is weer eens tijd.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Erik

11 Februari 2006 | Japan, Obama

man, ik zag net dat het al meer dan een maand is sinds mijn laatste update.
woah.
er is aardig wat veranderd sinds toen.
laat ik eerst maar bij het belangrijkste beginnen. het Japans.
zoals als ik het nu gepland heb, ga ik niet terug naar de college, maar ik ga gewoon de AFS cursus volgen, die ten eerste veel relaxeder is, en ten tweede, misschien zelfs beter.
de AFS cursus gaat per maand, en omdat ik pas in December was begonnen, in plaats van September, heb ik dus wat in te halen, maar het gaat best aardig.
ik heb het ook overlegd met AFS, en die vonden het best, waardoor ik nu een paar toetsen krijg die speciaal door AFS voor uitwisselings studenten zijn gemaakt.
qua Japans spreken gaat 't ook best, ik versta steeds meer, alleen het spreken gaat nog aardig moeilijk. maar het komt wel.

op school gaat het best, de tijden zijn nog steeds moord, maar de klas word leuker, en ik begin manieren te bedenken om de verveling weg te houden.

er komen bij dit beright een hele stapel foto's. veel ervan zijn van het Chinese Nieuwjaar dat uitbundig in Nagasaki gevierd word met een 'lantaarn festival'. de meeste foto's zijn een beetje onscherp, omdat ik de flits niet kon gebruiken, andere waren de lantaarns niet echt te zien.
daarnaast zijn er ook nog foto's van dingen die ik gezien heb tijdens mijn fietstochtjes, waaronder een echt 'Japans' bruggetje, en een valk die de hele tijd laag over bleef vliegen.
en nog een grappig effect van ijs ONDER de grond.

en dan als laatste komen foto's van de school marathon, die gisteren was.
ikzelf rende niet mee, omdat ik een pesthekel aan rennen heb, en ik geen zin had om als allerlaatste aan te komen.
dus ik gaf als smoes mijn asthma aan, en dus mocht ik meerijden in het medische busje dat helemaal achteraan reed om de gewonden op te pikken.
(het was trouwens maar 5 kilometer rennen, maar aangezien ik de polderloop van 3.5 al nauwelijk aankan...)
maar ja. het leven hier begint al aardig te wennen. het is hier een redelijke 5-12 graden, met wat regen, maar ook aardig wat zon.

de sneeuw waar iedereen het over heeft, is ver in het noorden.
meer in het gebied van de ANDERE Nederlander die met AFS is gekomen.
alhoewel ik niet van hem gehoord heb dat hij er veel last van heeft.
en dat is nog een ander raar ding met de Japanners. ze strooien niet. ze zijn als de dood voor gladheid en sneeuw, maar ze strooien niet! ze gebruiken nog nauwelijks sneeuwploegen! maar wel alle wegen afsluiten...

en dan nog een ander ding, zondag de 19de zit ik hier alweer een half jaar! wat gaat de tijd toch snel. en in maart mag ik weer leuk de alwetende spelen voor de nieuwe uitwisselings studenten uit Thailand en Amerika.
en dat was het weer.

UPDATE:
als jullie geinterreseerd zijn in de andere Nederlander (Tim), hier is zijn site:
http://www.timinjapan.nl

en Maaike, nog gefeliciteerd, he?
-Erik


damn. I just saw that it was allready more than a month since I last posted something.
quite a few things have changed since then.
I'll start with the most obvious. the Japanese language.
as I have it planned out right now, I wont be going back to the college, instead, I'll just do the AFS method, which is far more relaxed, and, quite possibly, better.
AFS said OK, so I can look forward to some AFS tests aswell.
the AFS course goes per months, and seeing that I did not start until December, I have some catching up to do, but its going pretty good. as for the actual speaking, I can understand it more and more, but the speaking part is still a bit difficult.

on school its going pretty good aswel. the class is getting more fun, and eventhough the times are still murder, I am finding way to combat the bore.

with this post come a large amount of photo's.
most of em are of the Chinese Newyear celebration in Nagasaki, in the form of a lantern festival.
the pictures can be a bit off-focus, but thats because I couldnt use the flash, else the lanterns came out ugly.
next are pictures of stuff I have seen during my biking trips, including a 'real' Japanese brdige, and a hawk who kept circling above me real low.
and also some pictures of a cool 'ice UNDER the ground' effect.

and finally, there's pictures of the school marathon, which was held yesterday.
I didnt run in it because I really hate running, and I didnt feel like coming in last. so I just drove in the medic-van behind the runners.

the general life around here is beginning to come to a routine. its around 5-12 degrees (Celcius) around here, wich some rain, but more sun.

the snow everyone is seeing is up away north.
which brings me to another weird fact about the Japanese. they are paranoid about snow and ice, but they dont throw salt around to combat it! they even hardly use the snowplow! and yet they still shut down the highways.

and on a different note, on sunday the 19th I'm gonna be here for 6 months allready! time flies, eh?
and in another month, I can play the allknowing for the new exchange students from America and Thailand.

and that was all.

-Erik

  • 12 Februari 2006 - 11:13

    Jan Sindram:

    Eindelijk heb ik je site eens bekeken en met plezier doorgelezen en de foto's bekeken. Volgens mij vermaak jij je prima daar. Straks moet je weer wennen aan de veel grotere Europeanen. En dat japans spreken lijkt mij helemaal niet gemakkelijk! geniet ervan,
    Hartelijke groeten,
    Jan

  • 13 Februari 2006 - 00:30

    Tim@Sendai (de Andere Nederlander!):

    hey erik,
    gave fotos van het chinese nieuwjaar! De chinese wijk hier is niet zo groot, dus geen speciaal feest gehad, lijkt mij echt heel gaaf!
    Hier in het noorden veel sneeuw inderdaad. Koud, maar je kunt hier in Miyagi wel gaaf snowboarden!
    Succes met alles, en vooral je Japans.(ik heb dat boek van afs ook, en dat werkt fijn!)
    ki o tsukete kudasai!
    groetjes tim

  • 18 Februari 2006 - 21:32

    Selma:

    Hoi Erik,
    Leuk weer een update, het was inderdaad al lang geleden. Mooie foto's, prachtige lampions, wat doen wij dan toch armzalig met dat stomme vuurwerk. Dit is pas feestvieren. Ik ben blij, dat het Japans je nu wat beter afgaat. We bellen wel weer, liefs, mama

  • 19 Februari 2006 - 07:28

    De Buuv:

    Ha die Erik,
    Je moeder stuurde de link door. 't Is even wennen he! Nou.... we begrijpen het helemaal. Grappig hoe je je verbaast dat ze daar niet pekelen, wij verbaasten ons ook hoe de hollanders ermee omgaan als er wat sneeuw ligt! Alles is betrekkelijk zie je maar en ligt aan wat je mee gemaakt hebt.

    Hele leuke foto's joh, en ik denk dat je daar meer maakt dan hier in het Bergermeer!

    Geniet van je laatste maanden!

    greetings from the Aamodts

  • 21 Februari 2006 - 20:57

    Steven En Marie-Anne + Kids:

    Hoi Erik, een vreselijk late reactie van ons (we hebben ook alleen net deze pagina gelezen). Tof dat je in zo'n andere cultuur 'overleeft'. We lezen binnenkort de rest.
    Groetjes, Steven, Marie-Anne, Tijmen, Leander & Barend-Jan

  • 22 Februari 2006 - 12:35

    Maaike:

    hey broertje! leuke fotos! en hoe hou je in vredesnaam al je klasgenoten uit elkaar? ik heb die marathon foto even bestudeerd en ik kon echt geen verschil ontdekken tussen al die koppies in uniform! knap als je het wel kon!
    geniet er maar van!
    liefs, maaike

  • 08 Maart 2006 - 18:02

    Nicky:

    NOu daar is eindelijk een bericht van mij. Je hebt wel mooier weer dan ik zeg daaro. Ik zit hier nu op de -30 HEERLIJK. En wat die sneeuw betreft, ik vond sneeuw ook altijd heel erg leuk. Ga een jaartje je naar Canada en je hebt een trauma. Er ligt hier zoveel sneeuw. Wel erg mooi natuurlijk.. vooral voor de foto`s, maar om dr elke dag doorheen te lopen en te rijden met de schoolbus is toch wel minder hoor. Japan lijkt me echt een super mooi land, maar die taal. Vind het echt knap hoe je dat doet daar. Nou nog heel veel plezier verder en ik wacht op je volgende berichtje!!
    XxX Nicky

  • 18 Maart 2006 - 19:54

    Aart Van Der Perk:

    Het is ook weer eens tijd voor een berichtje van de familie van der Perk. Het was leuk om de foto's te bekijken van het Chinese Nieuwjaarsfeest. Ik ben het eens met Selma. Ze maken er een prachtig straatfeest van waarbij heel veel tijd en zorg is besteed aan de aankleding en de vormgeving. Daar kan de 8-oktober-optocht een puntje aan zuigen.
    Het wordt overigens wel steeds verwarrender. Bij een van mijn eerste bezoekjes aan jouw site stuitte ik op een uitgebreide serie foto's van Nederlandse gebouwen en doorkijkjes. En nu word ik weer vergast op een serie foto's van het Chinese nieuwjaar. Je zit toch wel echt in Japan???
    Ik vroeg me af wie op de foto 'Ikke'naast je staat. Is dat je gastmoeder? Ook jouw foto's van de roofvogel vielen me op. Vergeef me dat ik het als vogelliefhebber en ouwe betweter even niet kan laten. Door zijn brede gevingerde vleugels en de gevorkte staart lijkt hij het meest op onze Europese wouw. Het is een gok, want ik kan natuurlijk niet zien hoe groot hij is en welke kleuren en tekening hij heeft en bovendien weet ik niets van de Japanse fauna. Alle valkensoorten hebben echter smalle puntige vleugels.
    Je schrijft dat je het Japans steeds beter kunt verstaan. Betekent dat dat je een eenvoudig tafelgesprekje van je huisgenoten een beetje kunt volgen? Dat lijkt me al een geweldige prestatie. Het lijkt me zo moeilijk om een taal te leren zonder dat je steun hebt aan geschreven tekst die in een overzichtelijk alphabet is geschreven.
    We hebben respect voor wat je dit jaar presteert. Het is volwassen worden in een snelkookpan.
    Erik, we hopen je dat het je goed gaat gedurende het laatste deel van je verblijf.
    Met vriendelijke groeten,
    Aart, Jeannette en Jakob en zonder last of ruggespraak ook van Judith en Gijs)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Obama

Erik
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 40650

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2005 - 19 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: